Filmmanus

Vi älskar att prata manus

Ett filmmanus är det första, och på många sätt viktigaste, steget inför att göra en film. Man kan göra en dålig film på ett bra manus, men man kan inte göra en bra film på ett dåligt manus.

För oss är det viktigt att våra manus är så bra som möjligt innan vi går vidare till filmning. På det sättet sparar vi tid och pengar.

Hans Montelius driver Cinemantrix och har vunnit ett dussintal priser runt om i världen för sina manus. Hans är utbildad vid några av de bästa manusskolorna i USA.

Hans hjälper även andra produktionsbolag och manusförfattare i Sverige och i USA att utveckla och förbättra sina manus. Det kan gälla att samarbeta på ett filmmanus, gå in som dramaturg eller att skriva ett manus från en idé eller bok. Han ger också ofta konstruktiv feedback på befintliga manus.

Hans håller också kurser i hur man skriver manus.

 

Podcast för manusförfattare

The Q & A with Jeff GoldsmithHär är ytterligare ett tips som vi brukar rekommendera i våra kurser i hur man skriver filmmanus. Det är The Q & A with Jeff Goldsmith.

Han intervjuar professionella manusförfattare som har aktuella filmer. Först har de en förhandsvisning av filmen och sedan håller han en lång intervju med manusförfattaren. Och intervjun är helt inriktad på skrivande!

Han är väldigt påläst och får ofta fram svar på frågor som man ofta ställer sig som manusförfattare, ofta ganska tekniska frågor. Hur arbetar man? Använder man ett synopsis? Hur arbetar man för att få fram levande och intressanta karaktärer? Jag kan verkligen rekommendera Jeffs intervjuer.

Om du är i LA så kan jag rekommendera att försöka få en biljett till någon av hans förhandsvisningar. Men det går att ta del av intervjuerna även om man inte får tag på biljetter eller om man inte är LA. Jeff spelar nämligen in allt och lägger ut det som en podcast. Väl värt att lyssna på om man är intresserad av att skriva manus.

Fler tips för manusförfattare:

Länkar till filmmanus

Länkar till böcker om hur man skriver filmmanus

Vår kurs i hur man skriver filmmanus

Årets Black List

Franklin Leonard, grundaren till The Black List

Franklin Leonard, grundaren till The Black List

 

Årets Black List har just presenterats. The Black List är en Hollywoods hetaste listor. Den listar de 70 bästa filmmanusen som inte producerats.

Man kan tycka att det är en tvivelaktig ära att hamna på listan, men tre av de senaste sex filmerna som vunnit Oscar och sju av de senaste 14 Oscarsvinnarna för bästa filmmanus har gjorts på manus som varit på The Black List.

Några manus som varit på listan är Little Miss Sunshine, Lars and the Real Girl, The King’s Speech, Juno och In Bruges.

Så alla i Hollywood kollar noga på den här listan.

Det hela började för tio år sen när Franklin Leonard, en producent på Universal, skickade ut ett email till några producenter i LA och frågade dem vad de tyckte var de bästa manusen som inte producerats. Nu är det en gala och en undersökning som ställer samma fråga till över 600 producenter och toppnamn inom filmindustrin och som alla väntar på svaret på.

Och här är 2014 års Black List!

Det är intressant att bara att läsa koncepten bakom de mest populära filmmanusen i Hollywood just nu.

I årets Black List har ungefär hälften nån typ av finansiering och en över två tredjedelar har en producent. Så det är troligt att vi kommer att få se flera av dessa filmer under kommande år och att en och annan kommer att vinna en Oscar.

Här kan du läsa tidigare års Black List.

Och här är en mycket intressant intervju med Franklin Leonard på lokal radiokanal i LA.

Godkänd för SFI Fortbildningsstöd

SoniCinemantrix Avancerade Workshop i hur man skriver filmmanus är godkänd av Svenska Filminstitutet för Fortbildningsstöd!

SFI Fortbildningsstöd prioriterar kurser inom Kreativa Europa MEDIA men ger i vissa fall stöd åt fortbildning på motsvarande nivå. De som uppfyller kraven för Fortbildningsstöd kan ansöka om max 75% av kursavgiften för Cinemantrix Avancerade Workshop.

Anmälan till Avancerad Workshop kommer att öppnas under december. Antagningar kommer att bekräftas löpande från och med mitten på januari.

För de som antas till workshopen kommer Cinemantrix maila en deltagarbekräftelse som sedan bifogas till en ansökan om SFIs Fortbildningsstöd.

Bra slut på höstens kurs i att skriva filmmanus

Hans föreläserNu har Soni och jag avslutat höstens kurs i hur man skriver filmmanus.

Kursen är uppdelad på två delar, en dramaturgidel och en workshopdel.

I dramaturgidelen gick vi igenom hur ett filmmanus är uppbyggt (treaktsstruktur, vändpunkter, klimax), hur man skriver intressanta och komplexa karaktärer och scener och inte minst hur man skriver, verktyg för att gå från idé till synopsis till färdigt manus. Och de verktygen fick man användning för i workshopen, där deltagarna skrev synopsis och manussidor på sina långfilmsmanus och fick feedback på dem.

SoniDet var väldigt givande för oss att hålla kursen, framför allt för att vi hade en mycket bra grupp med entusiastiska och engagerade manusförfattare att arbeta med! Både Soni och jag är ju inte i huvudsak lärare.

Soni är dramaturg och manusförfattare och jobbar med en rad olika projekt inom både film och TV, både här i Europa och i Los Angeles.

Jag driver Cinemantrix och skriver och regisserar spelfilm och reklamfilm. Dessutom håller jag kurser i filmskådespeleri.

Vi håller kurser för att vi älskar det vi gör och tycker om att dela med oss av det vi kan. Och det är alltid extra roligt när våra insatser uppskattas. Det verkar de ha gjort i höstens kurs. Här är det som deltagarna har skrivit i sina utvärderingar:

Dramaturgidelen

Känns som man nu har bra verktyg, en bra grund för att skriva filmmanus.
Givande och bra.
Har gett mig viktig inblick i mitt skrivande!
Kliade i fingrarna efter varje gång att gå hem och skriva!
Utmärkt upplägg!
Inspirerande och givande att få möta människor med samma driv och att få kött på benen gällande hantverket.
Lär sig av att lyssna på andra och professionell feedback.
Empatiska lärare med självironi.
Otroligt inspirerande och lärorik kurs med en hög internationell och branschinriktad kurs.
Mycket lärorikt och intressant.
Inspirerande!
En interaktiv kurs som osar kärlek för film!
Oerhört givande på flera plan.
Jag har lärt mig mer om dramaturgi och manusförfattande, fätt värdefull inblick i filmbranschen.
Har lärt mig att dela med mig av mitt kreativa arbete och att ta del av andras.
Mycket inspirerande!
Bra grundkurs för oss som vill utvecklas inom skrivarkonsten.
Kursen gav mig en stabil grund att stå på för att förstå manusets struktur utifrån ett regiperspektiv.
Mycket intressant och matnyttig info om filmbranschen och vilka regler och villkor som gäller som manusförfattare.
Det var mycket lärorikt och inspirerande!
Fått bra verktyg för hur man ska kunna ta sig an processen med att skriva ett filmmanus.
Konkret, koncist, bra upplägg, överskådligt.
Väldigt skönt att få mer kött på benen i hur konsten att skriva filmmanus funkar.
Det har varit inspirerande möten. Jag har lärt mig otroligt mycket om film.
Mycket bra, lärorikt och givande.
Fantastiskt kunnig, bra och trevlig lärare.
Bra stämning i gruppen!
Konstruktivt, koncist, trevligt och bra sammanfattning!
Fungerar som en kick-start!
Fått en bra grund att stå på gällande hantverket med att skriva filmmanus.

Workshopen

Proffsigt, pedagogiskt och utmanande!
Man inser verkligen komplexiteten bakom ett bra manusskrivande och vikten av dramaturgi!
Man inser vikten av att skriva tydligt för att andra ska se samma film som en själv.
Man lär sig branschpraxis i hur ett manus ska se ut.
Mycket inspirerande
Strukturerade och mycket bra återkopplingar!
Efter kursen står vi med mycket starkare manus med mycket djupare och intressanta karaktärer!
Soni lägger ut kursen och bra är det annars vet jag inte hur man skulle hitta fram.
Det har varit givande, inspirerande och lärorikt!
10/10
Feedback, vänner och att lära sig den rätta vägen.
Underbar grundkurs för alla som vill ta sina första steg eller växa som manusförfattare.
Utvecklande, berikande och mycket rolig kurs för alla!

Redan innan kursen var klar var vi säkra på att vi villa fortsätta och hålla de här kurserna i vår. Dramaturgidelen börjar i februari. Det ska bli jättespännande att se om vi kan få ihop en lika bra grupp som i höstens kurs.

Frukost med Craig Wright

Idag hade jag frukost med Craig Wright. Jag och några hundra andra manusförfattare, producenter och regissörer i som samlats i filmhuset.

craig wright lightsCraig Wright har bland annat varit showrunner till TV-serien Six Feet Under och skrivit manus för Lost. Han har också varit showrunner för flera andra TV-serier och det var just hur det är att vara showrunner som han pratade om.

En showrunner är en blandning av producent och manusförfattare som ofta har det yttersta kreativa ansvaret för en TV-serie. I alla fall i USA. Eftersom det är en manusförfattare som styr TV i USA så läggs mycket tyngd på den historia som berättas. Det här fokuset på manusförfattaren och historien är en av framgångsrecepten för amerikansk TV.

Craig Wright gick ingående igenom vad en showrunner gör och hur man gör TV-serier i USA. I korta drag så basar showrunnern över ett antal manusförfattare som ofta skriver var sitt avsnitt av TV-serien. Det är egentligten barnsligt enkelt. De arbetar i ett “Writers’s Room”. Det är ett helt vanligt rum påpekade Craig Wright, men stolar och bord som alla sitter omkring. Där går man igenom i stora drag hur ett avsnitt ska se ut. Sedan går det avsnittets manusförfattare iväg och skriver det.

När manusförfattaren har skrivit ett första utkast så får den feedback från rummet och går iväg och skriver ett andra utkast. Manusförfattaren får i regel 3-4 veckor på sig att skriva ett första utkast på avsnittet och sedan två dagar för att skriva det andra utkastet.

I Six Feet Under där Alan Ball var showrunner i början av TV-serien, så var det sedan bara han som gav feedback på det andra utkastet.

SixFeetUnderCraig Wright berättade också hur Alan Ball brukade vara väldigt överseende med andras kreativitet och “rule by creative negligence”, dvs han lät manusen vara och accepterade även saker som han inte förstod.

När manuset sedan är klart så spelas avsnittet in. Då är det författaren som är ytterst kreativt ansvarig, och inte, som det är i filmvärlden, regissören. Manusförfattaren sitter sedan och redigerar avsnittet med redigeraren.

I USA gör inte bara fokuset på manusförfattaren att det blir bra berättande i amerikanska serier. Det är också en bra grogrund för att lära sig skriva manus och många av de stora filmmanusförfattarna började i amerikansk TV.

Även om man inte börjar använda showrunner-konceptet fullt ut i Sverige så hoppas jag att det blir en större fokus på manuset, manusförfattaren och den historia som ska berättas i Svensk TV och film. Och vi hoppas att det blir fler sådana här frukostar!

Läs filmmanus!

stacks of screenplaysI vår kurs om hur man skriver filmmanus pratar vi om hur viktigt det är att läsa filmmanus om man vill skriva filmmanus. Det är en konst att läsa filmmanus. Det kan vara lite svårsmält och det inte alltid lätt att se hur den färdiga filmen ska kunna se ut.

Men det finns massor av filmmanus där ute att läsa. Somliga har filmats, men somliga är blev aldrig producerade av olika anledningar, kanske inte nödvändigtvis på grund av att manuset var dåligt.

Det finns också ofta olika versioner av filmmanusen så man kan se hur det har utvecklats, förhoppningsvis till det bättre.

Här är några av de ställen där man kan hitta filmmanus. Ofta kan man ladda ner manusen gratis, men ibland kostar det pengar.

Simply Scripts

The Daily Script

Drew’s Script-O-Rama

Screenplays Online

The Weekly Script

Screenplays for You

Awesome Film

Det är främst amerikanska manus. Svenska manus är betydligt svårare att få tag på. Vi har själva under åren skrapat ihop en ansenligt manusbibliotek som vi använder i vår kurs för att illustrera olika tekniker och olika typer av dramaturgi. Vårt förslag till våra elever är att de skapar sitt eget bibliotek och börjar med sina favoritfilmer.

Workshop för manusförfattare

SoniVår kurs i hur man skriver filmmanus består av två delar. Dels en dramaturgidel och dels en workshopdel. I dramaturgidelen kommer jag att gå igenom grunderna för hur man skriver filmmanus. I workshopdelen kommer Soni att guida och ge feedback till deltagarna på det de skriver.

Både jag och Soni är överväldigade av den respons som vi har fått på vår kurs i hur man skriver filmmanus.

Vi har fått en del förfrågningar om workshopdelen även passar yrkesverksamma manusförfattare. Faktum är att metoden som används på workshopen egentligen är avsedd för professionella manusförfattare i filmbranschen. Men den kan även appliceras och anpassas till mindre erfarna. Genomgående har alla liknande problem med sina manus, oavsett nivå. Därför är det en fördel även för avancerade deltagare att lyssna på den feedback som ges till mindre erfarna. De flesta tips kommer de nämligen även kunna applicera direkt på sina egna manus.

I workshopen kan man antingen skriva ett långfilmsmanus eller ett kortfilmsmanus. Man kan också välja att komma till workshopen med ett manus som man påbörjat eller skrivit en eller flera versioner på. Då får man feedback på hur man kan förbättra manuset. Den feedback Soni ger baseras på en den metod som tagits fram av University of Southern California i Los Angeles.

Det är kul att intresset för den här metoden är så stort! Hör gärna av dig till oss om du har några frågor om kursen eller vill veta mer!

Workshop i filmmanus enligt USC-metoden

human skeleton largeOm du försöker använda filmdramaturgi som en mall kommer du aldrig kunna utveckla ett manus med unika karaktärer och en stark story.

Man kan jämföra dramaturgi med ett mänskligt skelett. Trots att vi alla har ett skelett som i grunden baseras på samma princip existerar det inte två identiska människor på vår planet. Inte ens tvillingar är identiska. Varje människa har en unik personlighet och utstrålning. Förenklat skulle man kunna säga att grundläggande filmdramaturgi är ”skelettet” och sedan gäller det att utveckla den “unika personligheten”. Det är det jag hjälper till med på den manusworkshop som jag leder på Cinemantrix.

Jag är utbildad på University of Southern California, USC School of Cinematic Arts, som nyligen rankades som den bästa filmskolan i USA.

Där fick jag arbeta med en metodik utvecklad av Frank Daniel, som grundade skolans manusprogram på Graduate (magister) nivå.

Det är denna metod som jag delar med mig av på manusworkshopen. Den kan användas oavsett om du utvecklar en smal karaktärsdriven independent film eller en stor kommersiell Hollywoodfilm inom studiosystemet.

USC-metoden kan man inte enbart läsa sig till utan den måste praktiseras. (Det är av denna anledning det inte finns nån bok som förmedlar metoden.) Ett av de få sätten att lära sig dessa grunder är att studera minst 2 år på Graduate nivå på USC. Så även i USA är det få förunnat att ta del av denna manusutvecklingsmetod. Därför är det extra roligt för mig att få dela med mig av detta i Sverige.

/Soni

 

Soni Jörgensen

SoniSoni Jörgensen är manusförfattare & dramaturg som bland annat har arbetat med skådespelaren Kevin Bacon och är därmed enbart ”one degree from Kevin Bacon”.

Hon leder workshopdelen av Cinemantrix filmmanuskurs.

www.sonijorgensen.se

http://www.cinemantrix.com/hur-man-skriver-filmmanus/

 

Böcker om att skriva filmmanus

Vi hade ett öppet hus för vår kurs i hur man skriver filmmanus förra veckan. Och Soni och jag blev verkligen överväldigade av det intresse det fanns för kursen! Jag fick frågan om vilka manusböcker man bör läsa om man vill lära sig att skriva filmmanus. Det finns så många. Ända sedan 70-talet har antalet manusböcker ökat exponentiellt. I princip är de flesta bara upprepningar och varianter på gamla klassiker, och när jag säger gamla klassiker så menar jag verkligen gamla klassiker.

Den första och främsta boken för hur man skriver filmmanus skrevs av Aristoteles för över 2000 år sedan. Den handlar visserligen om hur man skriver bra pjäser men den presenterar den grundläggande dramaturgi som allt berättande bygger på.

Artistoteles Poetics

Artistoteles Poetics

En annan klassiker är Syd Fields Screenplay. Det är en av de första böckerna i hur man skriver filmmanus och den går igenom alla de fundamentala dramaturgiska principerna.

Syd Fields Screenplay

Syd Fields Screenplay

Min egen favorit är Lew Hunters Screenwriting 434. Där får man verkligen lära sig hur man skriver. Den är baserad på den kurs med samma namn som ges på UCLAs filmmanusutbildning. Där skriver man ett filmmanus på 10 veckor. Det är en väl etablerad teknik som gör att det näst intill omöjliga uppgiften ter sig ganska genomförbar. Det är också den teknik som vi lär ut i vår kurs. Lew är dessutom en vän och min mentor.

Lew Hunters Screenwriting 434

Lew Hunters Screenwriting 434

Mycket av dramaturgin som används vid UCLA baserar sig på hur vi alltid har berättat historier för varandra. Där kan jag rekommendera att läsa Joseph Campbells böcker som handlar om hur i princip alla myter i världen har samma dramatiska struktur och samma arketypiska huvudkaraktärer.

Joseph_Campbells The Hero With a Thousand Faces

Joseph Campbells The Hero With a Thousand Faces

Christopher Vogler är en av dem som anpassat Joseph Campbell till hur man skriver filmmanus. Och hans böcker är också värda att läsa

Christopher Voglers The Writer's Journey

Christopher Voglers The Writer’s Journey

Till sist vill jag definitivt nämna Robert McKee, som på senare år blivit en manusguru. Det är många av Hollywoods elit som gått på hans seminarier. Och hans bok, Story, innehåller många bra saker att hålla i bakhuvudet när man ska skriva ett manus.

McKees Story

Robert McKees Story

De här böckerna innehåller en massa nyttig information, men jag skulle inte sätta mig och sträckläsa dem. Det kan bli lite för mycket att smälta på en gång. Läs dem en i taget. Och låt smält innehållet sakta. Och som Lew säger: Write on!

Vår kurs i hur man skriver filmmanus baseras på alla de här böckerna och vi går in djupare på dem i kursen. Hör gärna av er till oss om ni har några frågor kring kursen eller hur man skriver filmmanus.

Kurs i att skriva filmmanus

SoniDet är jätteroligt att intresset för vår kurs i att skriva filmmanus är så stort! Manuskursen hålls av mig och Soni Jörgensen. Soni sitter i European Film Academy, den europeiska motsvarigheten till Oscarsakademin. Hon har verkligen rönt stora framgångar både i Europa och i USA. Förra året utsåg Z Magazine henne till en av några svenska “Rising Stars” i Hollywood, tillsammans med Daniel Espinosa och Stellan Skarsgård.

Både Soni och jag är utbildade i LA och jag har skrivit de flesta av mina filmmanus på engelska. Så vi kommer att följa den dramaturgi och arbetssätt som lärs ut vid världens bästa manusskolor, UCLA (University of California Los Angeles) och USC (University of Southern California). Fler av de stora manusförfattarna i Hollywood är utbildade där än vid någon annan skola. Den dramaturgi de metoder som lärs ut där är beprövad. Det går naturligtvis att skriva både bra och dåliga manus med deras metoder, men den ger resultat.

För min del är det Lew Hunter, som är Chair Emeritus vid UCLA som är min mentor. Jag har känt honom i över tio år och det är hans Screenwriting 434 som är min och alla UCLA-studenters bibel. Screenwriting 434 är både en bok och namnet på den manusworkshop som alla UCLA-studenter tar minst fyra (ofta fler) gånger under sina studier. Den kursen går helt enkelt ut på att man skriver ett långfilmsmanus under tio veckor. Det låter enkelt, men alla som har försökt att skriva ett filmmanus vet hur svårt det är.

Vi kommer att använda oss av den metoden. Man kommer inte att skriva ett helt långfilmsmanus på kursen, men målet är att man ska skriva första akten och ha ett synopsis för hela manuset så att man kan försätta och slutföra manuset på egen hand.

Om man hellre vill skriva ett kortfilmsmanus så ska man kunna göra det. Att skriva och producera en bra kortfilm kan vara inkörsporten för att få göra en långfilm. I alla fall var det så för mig och för många av de etablerade manusförfattare och regissörer som jag känner.

Vi vill i alla fall att den här kursen ska vara ett första steg, oavsett om man vill skriva ett kortfilmsmanus, ett långfilmsmanus eller lära sig hur filmdramaturgi fungerar.

Här kan ni läsa mer om kursen:

Kurs i att skriva filmmanus.

Välkomna!

Om man vill skriva så måste man skriva

Om man vill skriva filmmanus så måste man skriva! Det låter självklart, men det är många som inte inser denna enkla sanning. Det krävs att man lägger ner tid, mycket tid. Det finns helt enkelt inget annat sätt, oavsett om man är nybörjare eller om man vunnit Oscar för sina filmmanus.

Det här är vad Beau Willimon som skrivit Netflix webbserie House of Cards sa om arbetet med att skriva i en intervju med Creative Screenwriting Magazine:

Beau Willimon“There’s no substitute for hard work,” says Willimon. “It’s the only way. If you don’t write a lot of pages, and I mean a lot of pages, then you have no chance. Good writing is directly proportional to the time you put into it. I don’t know any good writers out there who write more good pages than bad pages. When you draw from the well, one good page for every nine is really very good odds. At times, it’s even a much different proportion than that. There have been times where I’ve written almost the whole entire year and written hundreds of pages, and not one of them will I show to the world. If you don’t put in that time and write those pages, then you will never arrive at the good stuff. However you need to structure your life and manage your time so that you can devote a lot of time to this, I think that’s what you need to do.”

Det är inte lätt. Det är så många saker som kan komma i vägen i vårt dagliga liv – “vanliga” jobb, disken, träffa vänner, ärenden. Det finns alltid nån ursäkt. Jag har alltid känt att oavsett hur mycket jag har att göra så är det bra att åtminstone skriva nånting varje dag. Det kan vara ett stycke eller bara en mening. Men bara det att man skriver nånting sätter igång tankevärksamheten. Det är naturligtvis viktigt att avsätta ordentligt med tid för att skriva men på det här sättet kan hjärnan fortsätta tänka på manuset i det undermedvetna tills man är redo att ta upp skrivandet igen. Och så fort det poppar upp idéer och tankar kring manuset, skriv ner dem! Annars försvinner de!

Om man vill skriva så måste man skriva!

På manuskonvent med Linda Seger

Jag har just varit på Filmregion Stockholm Mälardalens manuskonvent. De anordnar dessa manuskonvent vart annat år och c:a 200 manusförfattare från hela landet brukar komma. Det borde finnas fler sådana här event i Sverige!

Linda_SegerFörrförra året föreläste Steve Kaplan om komedi. I år föreläste manusgurun Linda Seger om hur man skapar intressanta karaktärer. Hon är en av de manusgurus som man ska ha läst, tillsammans med Robert McKee, Christopher Vogler, Syd Field och min mentor Lew Hunter. Hon sa många intressanta och tankeväckande saker. Det mesta kan man läsa i hennes böcker Making a Good Script Great och Creating Unforgetable Characters som jag verkligen kan rekommendera.

På den avslutande frågestunden sa hon nåt som inte står i böckerna. På en fråga om varför det görs så många amerikanska remakes på internationella filmer så sa hon ”I don’t like to read a movie.” Med det uttrycker hon det som många amerikaner känner, nämligen att de inte tycker om textade filmer. På gott eller ont så har filmer på engelska en stor fördel framför filmer på andra språk. Hon sa också att man i amerikanska filmer i allmänhet är bättre på att berätta historier än i europeiska filmer. Möjligen har det att göra med att man har en annan tradition av att lära ut dramaturgi, manusutveckling och kreativt skrivande. Att anordna fler manuskonvent skulle kunna vara ett sätt att komma ikapp.

De 101 bäst skrivna TV-serierna

Writers Guild of America West, fackföreningen för manusförfattare i USA, har gett ut en lista på vad de anser är de hundra bäst skrivna TV-serierna.

Det är väl inte den ordning som jag skulle ha rankat dem, men det finns många fantastiskt välskrivna serier i listan. TV-serier i USA kretsar kring manusförfattaren och det är ofta författaren som har mest att säga till om på dessa serier till skillnad från film där manusförfattaren ofta spelar en underordnad roll. Det märks också på kvalitén på många av de här serierna. Det krävs exceptionella manus för att hålla publiken kvar under sju års tid och åttio fyrtiominutersavsnitt. Därför är det också många författarvirtuoser som arbetar inom TV: Aaron Sorkin, Alan Ball och Chuck Lorre. Jag skulle nog satt deras serier högt upp på listan. Men jag är glad att The Colbert Report också finns där, även om det inte är en TV-serie på samma sätt som de andra.

Hur skulle din lista se ut?

Så många tjänar pengar på att skriva manus

Mammas pojke BTS-4Det har kommit ut en rapport från Writers Guild of America, manusförfattarnas fackförening i USA. Enligt den så fanns det c:a 1500 manusförfattare som fick pengar för att skriva för film under 2012. Antalet filmmanusförfattare och hur mycket de tjänar har gått ner under de senaste tre åren. Kanske beroende på att man satsar mer och mer på ett fåtal högbudget filmer och antalet filmer i mellanbudgetklassen tunnas ut allt mer.

För TV däremot så fanns det 4500 fick betalt för att skriva manus. Det har varit ganska konstant under de senaste åren. Där har också nya sätt att titta på TV-serier över Internet, som t.ex. Netflix, gjort att manusförfattarna tjänat ännu mer pengar.

Med tanke på att nästa varenda person man träffar i 10-miljonsstaden LA har skriver ett långfilms- eller TV-manus så är i alla fall 6000 personer som får pengarna för det en ganska liten siffra. Konkurrensen är hård! Nästan lika hård som för skådespelare.

Manusfinalist på Beverly Hills Film Festival

politican_valentines_day_in_us_37567Det är dags för Champagne igen! Jag har blivit utvald som finalist på Beverly Hills Film Festival för mitt långfilmsmanus Commander in Love. Commander in Love handlar om två amerikanska presidentkandidater, en Republikan och en Demokrat, som blir kära i varandra. Den har vunnit många priser, t.ex. UCLA Professional Program Screenwriting Award. Det manuset har öppnat många dörrar. Jag har varit i kontakt med många produktionsbolag, agenter och managers om manuset. Det här kanske är den kick i baken som behövs för att filmen ska produceras.

IMG_0416Beverly Hills Film Festival kommer att ha sin prisceremoni på Grauman’s Chinese Theater, teatern vid Hollywood Walk of Fame där vi visade Scenen för ungefär ett år senda. Tyvärr är ceremonin den 12:e maj, tre dagar före Cannesfestivalen. Men det är klart, om jag får indikationer på att jag kanske vinner så kan det vara värt att åka till Cannes via Hollywood. Det kan ju inte vara fel.

Skriv inte såna slut

Man vill att slutet på ett filmmanus ska vara tillfredsställande. Man vill att hjälten ska bemästra alla motstånd och svårigheter. Eller misslyckas om det är en tragedi. Eller ett få bitterljuvt slut där hjälten vinner vissa strider men förlorar andra, som i ett komplext drama.

Vad man inte vill ha är att huvudpersonen blir räddad av en oemotståndlig kraft som kunde ha räddat hjälten redan i början av filmen. I filmens värld kallas en sådan kraft för deus ex machina (Gud från maskin). Det kommer från det antika Grekland där pjäsförfattarna ofta placerade hjälten i så svåra situationer att manusförfattarna själva inte visste hur de skulle lösa det. Så istället för att komma på en lösning så skickade de bara ner en gud på scen med hjälp av en maskin. Guden löste sedan alla problem.

Gör inte så!

När man ser en film med ett deus ex machina-slut så känner man sig lurad. Varför satt jag och tittade på den här filmen i två timmar (eller i fyra timmar för en pjäs) om problemen kan lösas så lätt? Bara för att manusförfattaren var lat?

Deus ex machina-slut hittar man vanligtvis bara i B-filmer, men de smyger sig ibland in i “stora” filmer också. Örnarna i Sagan om Ringen och i Bilbo är exempel på det. När allt tycks förlorat, så flyger bara örnarna in och fixar allt. Eller nästan allt. En stor del av kampen är redan avklarad men slutet är fortfarande ovisst. Varför kunde inte örnarna ha plockat upp Frodo i början av filmen och flygit honom till mount Doom?

Vad det gäller Sagan om Ringen så är det inte Peter Jackson, Philippa Boyens och Fran Walshs fel. Det var J.R.R Tolkien som skrev slutet så. Han kanske var trött efter att ha skrivit tusentals sidor och han kanske bara ville avsluta och börja med nåt annat. Han kanske trodde att ingen skulle märka det. Och han hade nog rätt. Det det betyder inte att du kan göra så! Deus ex machina förstör vanligtvis hela filmen. Om du har försatt din huvudperson i en situation som du inte kan lösa, försök igen! Skicka inte in en gud, eller örnar.

Hur man skriver en bra scen

Det är svårare än man kan tro att skriva en bra scen. Det finns alltid en eller två scener i ditt filmmanus som inte riktigt fungerar.

Här är ett antal intressanta intervjuer med tio framgångsrika manusförfattare från Tony Kushner (Lincoln), Lucy Alibar (Beasts of the Southern Wild) till John Gatins (Flight) och sju(!) ytterligare författare. De pratar alla om den scen som var svårast för dem att skriva och varför.

En av de svåraste saker som man ofta brottas med i en scen är att presentera information som man behöver ge till publiken för att de ska förstå filmen, men som det ofta inte är naturligt för karaktärerna att säga rakt ut. Vad man istället får göra är att titta på scenen från karaktärernas synvinkel. Vad vill de? Vad är karaktärernas mål? Och vad hindrar dem från att nå det målet? Hinder är viktiga. Utan hinder eller konflikt så är scenen död.

Om karaktärerna beter sig naturligt, då kan man se om det också är naturligt för dem att avslöja den information som man behöver ge till publiken. Om det inte är naturligt för dem att göra det så måste man hitta ett annat sätt att göra det på, kanske genom en annan scen eller genom att para ihop andra karaktärer med varandra.

Dialog då? Dialog kommer alltid sist för mig. Först när jag har mappat ut scenen. Vad vill karaktärerna? Vad gör de i scenen? Först då, när jag vet vad som händer och vad de vill, då brukar dialogen flytta naturligt.

Det är svårt. Det är därför som till och med de bästa stöter på problem.

David Freeman i Stockholm!

Jag träffade David Freeman på ett mingelevent i Los Angeles i somras. Han är en spännande manuslärare som håller manuskurser för både film och videospel.

Han har skrivit manus och designat spel för Activision, Ubisoft, Electronic Arts, Sony, Microsoft, 2K Games, Disney Interactive, Konami, Eidos, 3D Realms och Atari.

Nu kommer han till Sverige och ska hålla sin kurs Beyond Structure den 3-4 november.

http://www.beyondstructure.com/stockholm2012.php

Och innan dess så finns det möjlighet att se honom gratis den 1:a november. Klicka här för att anmäla er:

http://mtgmedia.se/davidfreeman/

Här är en liten försmak av David:

 

Manuspris för politiskt filmmanus


It’s the season for political scripts. There are the shows Veep and Political Animals running on TV in America. There’s the TV movie Game Change. And then there is the best political show of all – the actual 2012 US election.

So, maybe it’s not surprising that there’s been an increased interest in my political RomCom Commander in Love. Commander in Love is the quirky screwball story about a Republican Presidential candidate who falls in love with his Democratic opponent. Now, it has won first prize at the Indie Gathering, a film festival and screenplay competition which has also liked and awarded our films before.

This is the seventh award for Commander in Love. The goal is naturally not only to win awards, but to actually make the film. Hopefully before the election fever passes and the trend in Hollywood moves on to something else. On the other hand, there are always another election.

Q&A och visning av Ruby Sparks

This is one of those must attend events that I can really recommend in LA. It’s a screening followed by a Q&A with co-directors Jonathan Dayton and Valerie Faris, star Paul Dano and star/writer Zoe Kazan. Jonathan Dayton and Valerie Faris directed Little Miss Sunshine and Ruby Sparks is a romantic comedy. But hurry! The screening will fill up quickly!

Go to screening.

Läs mer…

Mina favoritmanusförfattare

Some people have favorite actor, some have directors. My favorites are screenwriters. Here they are. In no particular order.

Läs mer…